Oblepiony pyłkiem trzmiel ziemny. Oblepiony pyłkiem trzmiel ziemny. thatmacroguy / Shutterstock

Niecierpliwe trzmiele

Dave Goulson: trzmiel chętnie przyleci do swojskiego kwiatu

Dave Goulson: trzmiel chętnie przyleci do swojskiego kwiatu

Rodzime gatunki roślin przynoszą owadom więcej korzyści – w końcu współpracują ze sobą od paru tysięcy lat i przystosowały się do siebie. O ogrodnictwie przyjaznym zwierzętom i ludziom mówi brytyjski biolog, autor książki „Dżungla w ogrodzie”.

Owady zachęcają rośliny do kwitnięcia, nakłuwając im liście.

W Sekcji Archeo w pulsarze prezentujemy archiwalne teksty ze „Świata Nauki” i „Wiedzy i Życia”. Wciąż aktualne, intrygujące i inspirujące.

Głodne trzmiele potrafią nawet o miesiąc przyspieszyć kwitnienie roślin i produkcję pyłku, który dla owadów z rodziny pszczołowatych jest obok nektaru podstawowym źródłem pokarmu, dostarczając im białek, tłuszczów, soli mineralnych i wielu witamin. Niestety wiosną rośliny czasami się ociągają. Wtedy trzmiele królowe, które po opuszczeniu swoich zimowych kryjówek muszą pilnie rozejrzeć się za posiłkiem, by założyć nową kolonię, przystępują do działania. Inaczej czeka je śmierć głodowa.

Sztuczka opanowana przez owady polega na wycinaniu małych otworów w liściach. Takie zachowanie obserwowała Consuelo De Moraes, biolożka z politechniki ETH Zürich w Szwajcarii. Przeprowadziła ona serię eksperymentów laboratoryjnych i terenowych, podczas których wygłodniałe trzmiele wkrótce po wybudzeniu się z zimowego snu przystępowały do delikatnego uszkadzania liści pomidorów i gorczycy. Efekt był taki, że pomidor wypuszczał kwiaty 30 dni wcześniej, a gorczyca przyspieszała o dwa tygodnie.

Zagadką pozostaje, dlaczego potraktowane tak brutalnie okazy zakwitały niemal na życzenie trzmieli. Niektóre badania wskazują, że rośliny potrafią przyspieszyć kwitnienie pod wpływem różnych czynników stresujących, takich jak niedobór wody czy zbyt intensywne światło, ale w jaki sposób trzmiele osiągają taki efekt, nie wiadomo. Samo nakłuwanie liści nic nie dało. Być może owad wprowadza do nich jakąś substancję chemiczną. Wyniki obserwacji opublikował magazyn „Science” (2020).

Dziękujemy, że jesteś z nami. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze odkrycia naukowe. Jeśli korzystasz z dostarczanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Wiedza i Życie 7/2020 (1027) z dnia 01.07.2020; Sygnały; s. 10