Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pixabay
Kosmos

Kolebki w soczewce

Dzięki połączonym siłom czterech superteleskopów oglądamy narodziny planet podobnych do Ziemi.

Piętnaście niezwykłych zdjęć wykonano za pomocą sieci teleskopów VLT. Cztery zwierciadła tych urządzeń zebrały promieniowanie podczerwone dalekich obiektów, które następnie połączono w jeden obraz tak dokładny, jakby pochodził z teleskopu o średnicy równej odległości między teleskopami. Co widzimy na wykonanych zdjęciach? Badacze Europejskiego Obserwatorium Południowego zarejestrowali wewnętrzną część dysków protoplanetarnych otaczających bardzo młode gwiazdy. Rodzaj planety zależy od odległości dzielącej dany obiekt od macierzystej gwiazdy w chwili narodzin: z dala od gwiazd rodzą się gazowe i lodowe olbrzymy takie jak nasz Jowisz czy Neptun. Jeśli planety znajdują się blisko, to promieniowanie gwiazdy uniemożliwia im utrzymanie lekkich gazów i lodu – powstają więc globy skaliste. Tak więc to w wewnętrznych częściach dysków protoplanetarnych, które dziś po raz pierwszy oglądamy, rodzą się obiekty mogące z czasem przypominać Ziemię. Prawdopodobnie na części z tych zdjęć widzimy właśnie początek istnienia protoglobów: zdradzają je widoczne na obrazach dysków turbulencje i niejednorodności.

Wiedza i Życie 6/2020 (1026) z dnia 01.06.2020; Sygnały; s. 14