Jeden z badanych gatunków cykad – Magicicada cassinii. Jeden z badanych gatunków cykad – Magicicada cassinii. Triff / Shutterstock

Owadzi płaszcz przeciwdeszczowy

Okazuje się, że skrzydła cykad mają nietypowe właściwości fizyczne i chemiczne.

Owady te żyją głównie w strefie tropikalnej i subtropikalnej. Ich rodzina obejmuje niemal 3 tys. gatunków. Choć są tam powszechne, nadal potrafią zaskoczyć. Najnowsze wyniki badań nad nimi zostały właśnie zaprezentowane przez naukowców z University of Illinois w Urbanie i Champaign (USA). Już od jakiegoś czasu wiadomo było, że skrzydła tych owadów zabijają drobnoustroje, są samoczyszczące, a także w niezwykły sposób odbijają światło. Okazuje się też, że na ich powierzchni znajduje się gęsty las bardzo uporządkowanych nanofilarów, które odpowiadają za hydrofobowość, czyli odpychanie wody, a czynią to lepiej niż płaszcz przeciwdeszczowy. Badacze postanowili sprawdzić, jaki jest skład chemiczny tych tworów. W tym celu zaprojektowali specjalny system wypłukiwania kolejnych związków chemicznych bez niszczenia całej struktury nanofilarów. Okazało się, że są one bardzo złożone chemicznie. Udało się wyodrębnić mieszaninę węglowodorów oraz substancje zawierające tlen, takie jak sterole, alkohole i estry. Związki tlenowe znajdują się głównie w głębi struktury, natomiast na powierzchni dominują węglowodory i kwasy tłuszczowe. Co ciekawe, skład chemiczny nanofilarów zależy od gatunku cykady.

Jednym z celów takich badań jest stworzenie sztucznych struktur o właściwościach podobnych do tych, jakie wykazują skrzydła tych owadów. Natura kolejny raz zadziwia swoimi rozwiązaniami, a my staramy się czasem je naśladować.

Wiedza i Życie 6/2020 (1026) z dnia 01.06.2020; Sygnały; s. 15