Samce gupików mają rozbudowaną barwną płetwę ogonową. Samce gupików mają rozbudowaną barwną płetwę ogonową. panpilai paipa / Shutterstock

Nietypowa współpraca

Samce gupików rozpoznają członków rodziny, pomagając im w zdobyciu partnerki.

Gupiki należą do najpopularniejszych słodkowodnych ryb akwariowych. Co ciekawe, są jajożyworodne – samice nie składają ikry, lecz rodzą młode gotowe do samodzielnego życia. Interesujące są także zwyczaje godowe gupików. Samce, aby wzbudzić zainteresowanie partnerki, wykonują charakterystyczny taniec. Jeśli będzie on wystarczająco atrakcyjny, samica zbliża się do samca i rybki zaczynają kopulację. Spektakl może jednak zostać przerwany przez innego samca, który wpływa pomiędzy parę, odwracając uwagę samicy.

W opublikowanych niedawno na łamach „Nature Ecology & Evolution” badaniach okazało się, że zalotnikowi może pomóc brat. Krewny nie dość, że nie przerywa wysiłków samca, to jeszcze odgania obce, niespokrewnione osobniki wykazujące chęć odbicia partnerki. W rozmnażaniu najważniejszy z ewolucyjnego punktu widzenia jest transfer genów. Bracia dzielą wiele z nich, więc ich współpraca znacznie zwiększa szansę na ich przekazanie.

Wiedza i Życie 5/2020 (1025) z dnia 01.05.2020; Sygnały; s. 10