Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 maja o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 maja o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Maj. Powoli żegnamy Wenus

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

To ostatni pełny miesiąc wiosny. Na początku maja słońce wschodzi o 5:05 i zachodzi o 20:02, pod koniec miesiąca obie te pory przesuwają się na 4:21 i 20:47. Maksymalna wysokość naszej gwiazdy nad horyzontem rośnie w maju z 53,1° do 59,8°. Jak co roku maj zaczyna sezon pozbawiony nocy astronomicznej, czyli okresu, w którym Słońce nawet o północy astronomicznej nie osiąga głębokości 18º pod horyzontem. Choć prawie do końca lipca noce nie będą więc naprawdę bardzo ciemne, nie martwmy się. I tak warto obserwować nocne niebo. Na początku miesiąca z okolic gwiazdozbioru Wodnika będą wylatywały eta Akwarydy – rój meteorów utworzony przez odłamki pozostawione na torze przez słynną kometę Halleya. Na obserwacje roju najlepiej wybrać się nad ranem, gdyż konstelacja Wodnika, w której znajduje się jego radiant, wschodzi w maju ok. godz. 3:30. Kilka dni później, ok. 9 maja, możemy obserwować okolice Wegi – z jej macierzystego gwiazdozbioru, Lutni, będą wówczas wybiegać eta Lirydy, w których obserwacjach przeszkodzi nam niestety trochę Księżyc tuż po pełni. We wszystkie majowe noce możemy podziwiać wiosenne gwiazdozbiory Panny, Wolarza i Herkulesa. Wieczorem niemal w zenicie zobaczymy też Wielki Wóz – fragment konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy.

Wędrówki planet

Merkurego (0,2m) poszukajmy w drugiej połowie miesiąca wieczorem. Planetę znajdziemy tuż po zachodzie słońca w gwiazdozbiorze Bliźniąt. Gwiazdą Wieczorną jest też teraz Wenus (–4m), którą odnajdziemy w konstelacji Byka. Marsa (0,2m) zobaczymy nad ranem. Planeta gości obecnie w konstelacji Wodnika. Jowisz (–2,3m) jest widoczny w drugiej połowie nocy w gwiazdozbiorze Strzelca. Saturna (0,5m) odnajdziemy nad ranem w Koziorożcu. Uran jest w maju niewidoczny. Podobnie dzieje się z Neptunem – na jego obserwacje poczekamy do końca czerwca. Pluton (14,3m) znajduje się w widocznym w drugiej połowie nocy gwiazdozbiorze Strzelca. Druga planeta karłowata Ceres (9m) jest widoczna nad ranem w gwiazdozbiorze Wodnika.

Śladem Księżyca i planet

12 maja nad ranem będziemy mieli okazję do obserwacji Księżyca obok Jowisza i Saturna w Koziorożcu. Trzy dni później nasz satelita odwiedzi Marsa. 24 maja Srebrny Glob pojawi się w Byku obok zachodzących Wenus i Merkurego.

Wiedza i Życie 5/2020 (1025) z dnia 01.05.2020; Głowa do góry; s. 79