Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 października o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 października o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Październik. Przelotne gwiezdne deszcze

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

I znów, jedna z ostatnich, zmiana czasu: nasz sen potrwa dłużej, bo w niedzielę 27 października przestawimy zegarki z godziny 3:00 na 2:00 w nocy. Przestawienie zegarków sprawi, że ciemne wieczory będą się zaczynały wcześniej. Gdy na początku miesiąca Słońce będzie zachodziło o 18:14 i wschodziło o 6:36, w końcu października, już po zmianie czasu, noc potrwa od 16:10 do 6:29. Znacznie zmaleje też maksymalna wysokość Słońca nad horyzontem, zmieniając się z 34,6° do 23,7°.

Choć do domu będziemy już zapewne wracać po ciemku, może to być dobra okazja do zerknięcia na niebo. Październik to miesiąc, w którym możemy podziwiać wiele, wprawdzie dosyć słabych, deszczów meteorów. Już 9. dnia miesiąca wybierzmy się na poszukiwania wybiegających z gwiazdozbioru Smoka Drakonidów. Dwa dni później spodziewamy się maksimum delta Aurygidów, roju z gwiazdozbioru Woźnicy. 18 października przyjdzie czas na Bliźnięta goszczące epsilon Geminidy. A trzy dni później będziemy mogli obserwować maksimum promieniujących cały miesiąc Orionidów, tworzonych przez pył pozostawiony przez kometę Halleya.

Wędrówki planet

Na Merkurego poczekajmy do listopada – teraz planeta pozostaje w słonecznym blasku. Podobnie przed naszym wzrokiem kryje się jeszcze Wenus. Marsa (1,8m) zobaczmy tuż przed wschodem Słońca. Planeta bawi obecnie w gwiazdozbiorze Panny. Wieczorem dostrzeżemy Jowisza (–1,8m) widocznego na tle gwiazdozbioru Wężownika. Nieco na wschód od niego, w konstelacji Strzelca, bawi obecnie Saturn (0,6m). Urana (5,7m) poszukajmy w Baranie. Planeta jest widoczna całą noc: 28 października znajdzie się w opozycji do Słońca. Neptun (7,8m) jest widoczny do wczesnego ranka w Wodniku. Plutona (14,3m) dostrzeżemy za pomocą teleskopów wieczorem w Strzelcu. Ceres (9,1m) odnajdziemy w pobliżu Jowisza w Wężowniku.

Śladem Księżyca i planet

Trzeciego października wieczorem nad zachodnim horyzontem zobaczymy Księżyc obok Jowisza w Wężowniku. Dwa dni później Srebrny Glob zbliży się do Saturna w Strzelcu. 26 października nad ranem możemy poszukać cieniutkiego księżycowego sierpa w pobliżu Marsa w Pannie.

Wiedza i Życie 10/2019 (1018) z dnia 01.10.2019; Głowa do góry; s. 79