Mgławica planetarna NGC 7027/William B. Latter (SIRTF Science Center/Caltech) i NASA Mgławica planetarna NGC 7027/William B. Latter (SIRTF Science Center/Caltech) i NASA NASA

Pierwsza cząsteczka wszechświata

Po wieloletnich poszukiwaniach udało się odnaleźć w kosmosie najpierwotniejszą z molekuł.

Na początku był wodór. A właściwie – wodór i hel. To właśnie te pierwiastki (wraz z symboliczną ilością trzeciego z kolei w układzie okresowym litu) wypełniały wszechświat do czasu narodzin pierwszych gwiazd. Czy jednak zanim te ogromne reaktory termojądrowe zaczęły produkcję cięższych jąder, w komosie istniały związki chemiczne? Cóż, jak widać, wielkiego wyboru nie było. Jeśli nie interesują nas cząsteczki zbudowane z atomów tego samego pierwiastka, pod uwagę musimy wziąć ewentualny związek helu z wodorem. I, wbrew pozorom, taki związek istnieje – na Ziemi już od kilkudziesięciu lat poznajemy HeH+, wodorek helu. Jednak pomimo intensywnych poszukiwań długo nie udawało się go znaleźć w kosmosie. Dokonało tego dopiero teraz samolotowe obserwatorium Sofia – poruszający się w górnych warstwach ziemskiej atmosfery teleskop podczerwony. Nieuchwytną cząsteczkę odnaleziono w mgławicy planetarnej NGC 7027, znajdującej się w gwiazdozbiorze Łabędzia. Teraz badacze zajmujący się ewolucją pierwszych gwiazd będą spokojniej uwzględniali własności HeH+ przy modelowaniu zachowania tworzącej protogwiazdy materii.

Wiedza i Życie 6/2019 (1014) z dnia 01.06.2019; Sygnały; s. 10