Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pixabay

Mali wielcy budowniczowie

Miliony kopców wzniesionych przez brazylijskie termity widać nawet z kosmosu.

Termity upodobały sobie północno-wschodnią część Brazylii. Naukowcy twierdzą, że tamtejsze kopce, zbudowane przez te pracowite owady, liczą jakieś 4000 lat. Są więc niewiele młodsze od piramidy Cheopsa. Łącznie zajmują powierzchnię równą mniej więcej dwóm trzecim terytorium Polski. – Niektóre z tych wzgórków wciąż są wykorzystywane – podkreśla główny autor badań Stephen Martin, biolog z University of Salford w Wielkiej Brytanii. – Tworzą gęstą regularną sieć przestrzenną, doskonale widoczną na zdjęciach satelitarnych. Można je podziwiać na Google Earth.

Kopce te to jednak nie gniazda. Są zbudowane z gleby, pracowicie wygrzebanej przez termity, gdyż owady chciały się dostać do spodniej warstwy rozkładającej się ściółki leśnej, by na niej spokojnie żerować. Jest ich ok. 200 mln i średnio osiągają 2,5 m wysokości oraz 9 m średnicy. Ich łączna objętość wynosi ponad 10 km3, co odpowiada 4 tys. piramid Cheopsa. I kto tu jest największym budowniczym na świecie? – zastanawia się Martin.

Stożki te nie powstały na otwartej przestrzeni, lecz w sucholubnych lasach i zaroślach zwanych katingą. Część z nich została odsłonięta dopiero po pojawieniu się w tym rejonie ludzi, którzy usunęli naturalną roślinność, aby stworzyć pastwiska. Wcześniej o istnieniu tej krainy termitów wiedzieli nieliczni. Pod ziemią termity żmudnie wyżłobiły korytarze, które łączą się w skomplikowany labirynt.

Wiedza i Życie 1/2019 (1009) z dnia 01.01.2019; Sygnały; s. 15