Devon. Devon. Shutterstock

W Kanadzie jak na księżycu Jowisza

Naukowcy mają kolejny powód, aby pojechać na kanadyjską wyspę Devon.

Lodowce kanadyjskiej Arktyki nie mogą się równać z olbrzymią czaszą lodową niedalekiej Grenlandii, a jednak i one kryją niezwykłe niespodzianki. Jeden z takich lodowców znajduje się na wyspie Devon. Niby mały, ale i tak ma rozmiary naszego województwa świętokrzyskiego i grubość blisko kilometra. Naukowcy z NASA i kilku amerykańskich i kanadyjskich uczelni właśnie odkryli pod nim, ku własnemu zdziwieniu, dwa jeziora. Dokonali tego, analizując dane z pomiarów radarowych. Fale radarowe, jak wiemy, przenikają przez lód i pozwalają ustalić, co jest pod spodem.

Zaskoczenie badaczy wzięło się stąd, że lód na wyspie Devon jest zmrożony aż do spodu, a jego temperatura przy gruncie wynosi –10˚C. Mimo to radar ujawnił istnienie jezior. Pierwsze ma powierzchnię 8 km2 i jest przykryte 550 m lodu, drugie ma 5 km2, a grubość lodu ponad nim wynosi aż 750 m. Nie zamarzają, bo są bardzo słone. Zawartość soli jest w nich 4–5 razy większa niż w morzu. Są to pierwsze akweny na Ziemi mogące mieć podobne właściwości jak ocean znajdujący się pod pokrywą lodową jowiszowego księżyca – Europy. Z obliczeń naukowców wynika, że jeziorka znajdują się w izolacji od 120 tys. lat, co czyni je niezwykle interesującymi obiektami do poszukiwania nieznanych form życia mikrobialnego. Oczywiście rozpoczęto przygotowania do wyprawy na lodowiec. Jednym z głównych celów będzie wybranie miejsca pod przyszłe wiercenia.

Dodajmy, że wyspa Devon jest już odwiedzana przez naukowców zainteresowanych innymi ciałami niebieskimi w Układzie Słonecznym. Ze względu na jej bardzo surowy klimat oraz krajobraz podobny do marsjańskiego wielokrotnie przebywały tu grupy testujące w warunkach ziemskich wyprawę załogową na Czerwoną Planetę. Organizacja The Mars Society ustawiła tu swoją „marsjańską” bazę Flashline Mars Arctic Research Station. Własne badania prowadzi też NASA.

Wiedza i Życie 6/2018 (1002) z dnia 01.06.2018; Sygnały; s. 10