Co by było, gdyby…

materiały prasowe

Znany brytyjski fizyk matematyczny i kosmolog, ale też uznany popularyzator nauki, w książce „Stałe natury” przybliża czytelnikowi kwestie nieomawiane w szkole, a naprawdę warte zainteresowania. Mało kto zwykle zastanawia się nad stałością stałych. A jest to niesamowicie interesujący problem. Co by było, gdyby np. grawitacja była 10 razy mniejsza lub większa? A co by się stało, gdyby proton nie był 1836 razy cięższy od elektronu, a np. tylko 500 razy? Jak zmieniłby się świat? Okazuje się, że teoretycznie można sobie wyobrazić taki świat, ale nikt nie mógłby go opisać, bo takie zmiany absolutnie wykluczają powstanie życia. Ba, w wielu wypadkach nie mogłyby powstać niektóre atomy, gwiazdy czy planety. Takie osobliwe wszechświaty byłyby po prostu martwe.

Stała grawitacji, stosunek masy protonu do elektronu czy też stała struktury subtelnej – ich wartości liczbowe definiują nasz wszechświat. Ale czy zawsze były stałe? A może w trakcie ewolucji wszechświata one też się jakoś zmieniają? A jeśli tak, to co to dla nas (i dla samego wszechświata) oznacza?

Barrow zabiera nas w fascynującą podróż. Jest doskonałym przewodnikiem po tym świecie, ponieważ sam uczestniczy w badaniu tych fundamentalnych spraw. Co ważne, nie jest to tylko książka o fizyce. Mamy tu także rozważania na krawędzi filozofii, ale nie należy się tym zrażać. Całość napisana jest bardzo przystępnym językiem, choć wymaga od czytelnika skupienia. Bazując na znanym paradoksie Groucho Marxa, autor konstatuje, że wszechświat, który byłby na tyle prosty, że dałoby się go zrozumieć, nie byłby zdolny do wytworzenia umysłu, który by go zrozumiał. Dodam jeszcze, że książka jest naprawdę pięknie wydana – aż przyjemnie się ją bierze do ręki, co dziś niestety jest rzadkością na rynku wydawniczym. Z całego serca polecam tę pozycję każdemu zainteresowanemu życiem, wszechświatem i całą resztą.

John D. Barrow, Stałe natury. O liczbach skrywających najgłębsze tajemnice Wszechświata, przeł. Rafał Śmietana, Copernicus Center Press, Kraków 2017