Przykład zmiennej geometrii skrzydeł – po raz pierwszy zastosowano ten pomysł w samolocie Bell X-5. Przykład zmiennej geometrii skrzydeł – po raz pierwszy zastosowano ten pomysł w samolocie Bell X-5. Wikipedia
Technologia

Myśliwce przyszłości

W samolotach szóstej generacji standardem będzie zastosowanie materiałów zmniejszających sygnaturę (odbicie), szczególnie radarową. Gdy wiązka nie wraca do radaru, obiekt nie jest wykrywany.Infografika Grzegorz Kołnierzak W samolotach szóstej generacji standardem będzie zastosowanie materiałów zmniejszających sygnaturę (odbicie), szczególnie radarową. Gdy wiązka nie wraca do radaru, obiekt nie jest wykrywany.
Chociaż samoloty piątej generacji dopiero wchodzą na wyposażenie sił powietrznych różnych państw, trwają już wstępne prace koncepcyjne nad ich następcami.

Niebiosa w coraz większym stopniu są przejmowane przez samoloty piątej generacji, takie jak amerykańskie F-22 i F-35 czy chiński J-20. Rosyjski Suchoj prowadzi prace nad dwusilnikowym myśliwcem piątej generacji PAK FA, Chińczycy – nad kolejną maszyną J-31, a Japończycy – nad projektem X-2, które zastąpią obecnych królów przestworzy, w tym znane jeszcze z zimnej wojny F-16, MiG-29 czy Su- 27. Samoloty te charakteryzują: wielozadaniowość, zastosowanie materiałów kompozytowych, komputeryzacja awioniki, niewielka wykrywalność przez radary, możliwość atakowania wielu celów daleko poza linią horyzontu (których bezpośrednio nie widzi pilot) oraz działanie w ramach sieci.

Wiedza i Życie 8/2017 (992) z dnia 01.08.2017; Awiacja; s. 54