Jaszczurki znane są ze swoich zdolności regeneracyjnych. Nie minie wiele czasu, a gekon na zdjęciu znowu będzie miał ogon. Jaszczurki znane są ze swoich zdolności regeneracyjnych. Nie minie wiele czasu, a gekon na zdjęciu znowu będzie miał ogon. Shutterstock

Życie pod napięciem

Pomiędzy wnętrzem komórki a otaczającym środowiskiem istnieje różnica w składzie jonów. Jest to możliwe dzięki obecności błony komórkowej.Wikipedia Pomiędzy wnętrzem komórki a otaczającym środowiskiem istnieje różnica w składzie jonów. Jest to możliwe dzięki obecności błony komórkowej.
Skąd komórki zarodka wiedzą, jak zbudować prawidłowo funkcjonujący organizm? Jak to się dzieje, że serce zawsze znajduje się po lewej stronie? Czemu mamy głowę zawsze na karku, a kolana zginają się w ten, a nie inny sposób? Wiele wskazuje na to, że do sygnałów płynących z DNA należy dołączyć elektryczność.

Niewielki Tufts University jest światowym liderem w badaniach nad bioelektrycznością. To tu Michael Levin trzyma prawdziwą menażerię osobliwości. W najprzeróżniejszych akwariach żyją dwugłowe wypławki albo kijanki z dodatkową parą oczu, umiejscowioną w najdziwniejszych miejscach. Półki i stoły pełne są sprzętu, który kojarzy się raczej z warsztatem elektryka pracującego nad miniaturowymi układami scalonymi niż z laboratorium badającym rozwój i regenerację organizmów. Gdy Levin rozpoczynał swoje osobliwe badania, naukowa społeczność miała go raczej za ekscentryka trwoniącego czas i pieniądze.

Wiedza i Życie 6/2017 (990) z dnia 01.06.2017; Fizjologia; s. 64