Erwin Schrödinger (1887–1961) – fizyk austriacki, jeden z twórców mechaniki kwantowej. Erwin Schrödinger (1887–1961) – fizyk austriacki, jeden z twórców mechaniki kwantowej. Wikipedia

Czy zmierzamy na poziom kwantowy?

Cząsteczka acetofenonu (po lewej) oraz deuterowanego acetofenonu (po prawej). Obie mają dokładnie taki sam kształt, ale różny zapach. Wynika to prawdopodobnie z różnic oddziaływania na poziomie kwantowym – tunelowego efektu izotopowego.Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz Cząsteczka acetofenonu (po lewej) oraz deuterowanego acetofenonu (po prawej). Obie mają dokładnie taki sam kształt, ale różny zapach. Wynika to prawdopodobnie z różnic oddziaływania na poziomie kwantowym – tunelowego efektu izotopowego.
Biologia już od dawna nie jest prostym kolekcjonowaniem roślin czy klasyfikacją następnych gatunków zwierząt. Powoli, ale nieubłaganie ewoluuje w kierunku kwantów. I do dalszego rozwoju będzie potrzebowała fizyków oraz chemików, a także odrzucenia wielu aktualnych paradygmatów.

Jeszcze na przełomie XIX i XX w. biolog miał dość proste życie. Wędrował sobie po świecie, znajdował jakieś nowe gatunki zwierząt czy roślin, opisywał je, klasyfikował i swoje odkrycia opisywał w czasopismach czy książkach, zdobywając uznanie innych uczonych. W tym samym czasie fizyka przeżywała prawdziwą rewolucję. Uznano atomową teorię materii, odkryto elektromagnetyczną naturę światła, a także sformułowano założenia mechaniki kwantowej oraz teorii względności. Te odkrycia zainspirowały do poszukiwań także chemików, którzy stworzyli podstawy chemii kwantowej (Heisenberg, Schrödinger), modelowania molekularnego czy też teorie opisujące przebieg reakcji chemicznych (Arrhenius, Eyring).

Wiedza i Życie 7/2016 (979) z dnia 01.07.2016; Biologia kwantowa; s. 26