Indigo
Struktura

Które materiały same się naprawiają

Kiedy tworzą się pęknięcia, mikrokapsułki osadzone w samonaprawiającym się materiale pękają i uwalniają substancje chemiczne, które reperują uszkodzony obszar.Nancy Sottos Kiedy tworzą się pęknięcia, mikrokapsułki osadzone w samonaprawiającym się materiale pękają i uwalniają substancje chemiczne, które reperują uszkodzony obszar.
Wszystkie materiały wytworzone przez człowieka w końcu ulegają zniszczeniu. A przynajmniej tak do tej pory sądziliśmy. Tymczasem naukowcy opracowują techniki, dzięki którym uzyskają one zdolność samonaprawy...

Skóra jest niesamowitym narządem. Dzięki receptorom bólu chroni przed poparzeniami, odmrożeniami czy obrażeniami. Co więcej, gdy dojdzie do przerwania jej struktury, uruchamiane zostają procesy biochemiczne, które rozpoczynają procesy samonaprawcze. Ta zdolność zafascynowała badaczy, więc postanowili uzbroić w podobne właściwości materiały codziennego użytku.

Zmęczenie materiału

Używane na co dzień materiały niszczą się z trzech podstawowych powodów – rozkładu, zużycia lub w wyniku nagłego uszkodzenia.

Wiedza i Życie 6/2021 (1038) z dnia 25.05.2021; Badania materiałowe; s. 38