Prace archeologiczne w Çatalhöyük. Prace archeologiczne w Çatalhöyük. Shutterstock
Człowiek

Turcja idzie na wojnę z brytyjskimi archeologami

Ibrahim Saraçoğlu firmuje projekt, którego celem – oficjalnie – jest stworzenie superżywności na bazie odkopanych próbek roślin i nasion.Getty Images Ibrahim Saraçoğlu firmuje projekt, którego celem – oficjalnie – jest stworzenie superżywności na bazie odkopanych próbek roślin i nasion.
Turcja odbiera brytyjskim naukowcom gromadzone przez nich próbki starożytnych roślin. Oficjalnie chodzi o stworzenie superżywności. Nieoficjalnie – o efekt propagandowy.

James Mellaart miał 26 lat i wielkie marzenie. Jako świeżo upieczony archeolog marzył o przełomowym odkryciu. Był początek lat 50., kiedy wspólnie z żoną odnalazł na terenie Turcji kielichy z późnej epoki brązu. Tak zaczęła się jego szczęśliwa passa, ostatecznie zakończona skandalem: po latach udowodniono, że część znalezisk mogła być przez niego sfabrykowana. Ale to za jego sprawą rozpoczęła się wówczas era owocnej współpracy Wielkiej Brytanii i Turcji na polu odkryć archeologicznych. Jednym z jej największych osiągnięć stało się odnalezienie Çatalhöyük – osady liczącej ok.

Wiedza i Życie 12/2021 (1044) z dnia 01.12.2021; Polityka; s. 26