||| ||| Shutterstock
Człowiek

Pilnuj genów. Tajemnice DNA

'Jednakowo odmienni. Dlaczego możemy zmieniać swoje geny' Tim Spector, wyd. Prószyński i S-kamateriały prasowe "Jednakowo odmienni. Dlaczego możemy zmieniać swoje geny" Tim Spector, wyd. Prószyński i S-ka
Na nasze geny wpływają środowisko, w jakim przebywamy, i styl naszego życia. Wszystko przez pewne grupy chemiczne, które mogą dołączać się do DNA. Decydują one o pojawianiu się różnych chorób, w tym nowotworów, a także sprawiają, że z biegiem czasu bliźnięta jednojajowe zaczynają się od siebie coraz bardziej różnić.

Naukowcy długo uważali, że o wszystkim decydują geny. Gdy je odziedziczymy, środowisko ich nie zmieni i pozostaniemy z nimi aż do śmierci. Kilkanaście lat temu okazało się jednak, że tak nie jest – pod wpływem czynników środowiskowych geny mogą być włączane i wyłączane. Mechanizmy odpowiedzialne za to zjawisko nazwano epigenetycznymi (termin ten oznacza „ponad genami”, przedrostek epi pochodzi z języka greckiego). Wyłączenie genu to inaczej zatrzymanie syntezy kodowanego przez niego białka.

Wiedza i Życie 1/2016 (973) z dnia 01.01.2016; Genetyka; s. 42