Artystyczna wizja erupcji Olympus Mons – największego wulkanu Marsa i całego Układu Słonecznego. Artystyczna wizja erupcji Olympus Mons – największego wulkanu Marsa i całego Układu Słonecznego. Indigo

Nieziemskie erupcje

Pomiędzy skorupą Ceres a jej środkiem znajduje się półpłynna warstwa (zielony kolor) – sądzą naukowcy.NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA Pomiędzy skorupą Ceres a jej środkiem znajduje się półpłynna warstwa (zielony kolor) – sądzą naukowcy.
Tryskają ciepłem, energią, wodą i rozmaitymi cząstkami chemicznymi. Czy pomogą nam odnaleźć pozaziemskie życie?

Ceres to największy obiekt kosmiczny w głównym pasie planetoid znajdującym się pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza. Jego średnica wynosi 940 km i jest na tyle duża, że został zaliczony do planet karłowatych, nowej kategorii ciał niebieskich, stworzonej kilkanaście lat temu przez Międzynarodową Unię Astronomiczną. Od sześciu lat Ceres ma swojego sztucznego satelitę. To sonda Dawn, która co prawda już zakończyła misję, ale jeszcze przez kilka dekad będzie okrążała planetkę, zanim w końcu rozbije się o jej powierzchnię.

Wiedza i Życie 4/2021 (1036) z dnia 30.03.2021; Kosmos; s. 52