Wikipedia
Kosmos

Nauka puka do drzwi: poniedziałek, 12 kwietnia

Dlaczego ludzie latają w kosmos? Jaka jest przyszłość lotów kosmicznych? Jaki sens mają współcześnie loty załogowe? O tym mówić dziś będzie generał brygady Mirosław Hermaszewski.
Jest pilotem wojskowym i kosmonautą, jedynym w historii Polakiem, który odbył lot w kosmos. Po wielomiesięcznych przygotowaniach w Gwiezdnym Miasteczku pod Moskwą latem 1978 r. wraz z Piotrem Klimukiem wziął udział w misji kosmicznej na statku Sojuz 30. Za czym tam tęsknił?
„Człowiekowi brakuje Ziemi. Deszczu, wiatru. Pamiętam, że śniły mi się jakieś leszczynowe zarośla nad strumieniem. Ale na to, jakie widoki się wtedy przede mną roztaczały, brakuje słów. Ziemia widziana z kosmosu jest tak piękna i wzniosła, że nie da się od niej oderwać wzroku. Jest wielką błękitno-białą kulą, którą oblatuje się dookoła w 90 minut. Jest dzień, a za chwilę noc, która trwa tylko 37 minut. Wschody i zachody słońca następują krótko po sobie. W tej całej gamie kolorów aż chce się śpiewać. Przeżycie estetyczne zmienia się w duchowe. Okres przygotowań budził we mnie motywację i głód: ja chcę tam być. A kiedy się już tam znalazłem, wydawało mi się, że to sen. Patrzyłem na Ziemię, rozpoznając kontynenty, morza. Najbardziej chciałem zobaczyć Polskę. Udało mi się na trzecim czy czwartym okrążeniu. Byłem cały w emocjach, aż mnie koledzy spytali: czego tak wrzeszczysz?” – mówił niedawno w wywiadzie dla POLITYKI.
Na spotkanie z Mirosławem Hermaszewskim zapraszają Rosyjski Dom w Warszawie i Polska Fundacja Fantastyki Naukowej.

____________________________________________