Stumetrowej średnicy radioteleskop w Effelsbergu, Niemcy. Stumetrowej średnicy radioteleskop w Effelsbergu, Niemcy. Wikipedia

Sieć LOFAR

Fala elektromagnetyczna (EM) to zmienne w czasie i wzajemnie prostopadłe zaburzenia pola magnetycznego i elektrycznego niosące pewną energię. Na rysunku przedstawiono tylko zmiany pola elektrycznego (E), którego energia przekazywana do ładunków elektrycznych w ramionach dipola powoduje w nich okresowe zmiany potencjałów (V). Te z kolei wymuszają ruch ładunków elektrycznych (prąd elektryczny). Odbiornik (R) wykrywa to jako zakodowaną informację w przypadku telekomunikacji. W przypadku badań Kosmosu dostajemy informację o źródle fali EM.Wikipedia Fala elektromagnetyczna (EM) to zmienne w czasie i wzajemnie prostopadłe zaburzenia pola magnetycznego i elektrycznego niosące pewną energię. Na rysunku przedstawiono tylko zmiany pola elektrycznego (E), którego energia przekazywana do ładunków elektrycznych w ramionach dipola powoduje w nich okresowe zmiany potencjałów (V). Te z kolei wymuszają ruch ładunków elektrycznych (prąd elektryczny). Odbiornik (R) wykrywa to jako zakodowaną informację w przypadku telekomunikacji. W przypadku badań Kosmosu dostajemy informację o źródle fali EM.
Składa się z ponad 100 tys. anten rozlokowanych w różnych miejscach Europy. Trzy stacje tego systemu są już w Polsce. Dzięki niemu odkryjemy nowe zjawiska zachodzące we Wszechświecie.

Radioastronomia to dziedzina badań Kosmosu, która dała nam wiedzę o najciekawszych i najdziwniejszych obiektach i zjawiskach Wszechświata, np. kwazarach, pulsarach i kosmicznych maserach (promieniowanie pochodzenia naturalnego podobne do laserowego, lecz obserwowane na falach radiowych). To radioastronomii zawdzięczamy odkrycie pierwszych planet pozasłonecznych. Dziś wkracza ona w zupełnie nowy obszar instrumentalny – wielkie czasze teleskopów zostają zastąpione ogromną liczbą małych, sprzężonych ze sobą anten. Kluczową rolę odgrywają tu cyfrowe technologie informatyczne i internet.

Początki radioastronomii

W czasie gdy Albert Einstein (1879–1955) był już uznanym fizykiem jako twórca ogólnej teorii względności, a na szczycie Mount Willson za pomocą stucalowego teleskopu optycznego Edwin Hubble (1889–1953) dokonywał pomiarów odległości do galaktyk i odkrywał ich ucieczkę, trwały prace nad doskonaleniem technik przekazu informacji na falach radiowych.

Wiedza i Życie 1/2016 (973) z dnia 01.01.2016; Astronomia; s. 28