Mechanizm wyrzucający nasiona niecierpka drobnokwiatowego. Mechanizm wyrzucający nasiona niecierpka drobnokwiatowego. Indigo

Zieloni wędrownicy, czyli jak i po co rośliny zmieniają miejsce pobytu

Owoc łoskotnicy pękającej gotowy do wystrzelania nasion.Shutterstock Owoc łoskotnicy pękającej gotowy do wystrzelania nasion.
Większość gatunków wykształca różne organy (korzenie, chwytniki, ryzomorfy), które trwale osadzają je w podłożu, uniemożliwiając aktywne przemieszczanie. Rośliny jednak mają zdolność przemieszczania się i kolonizowania nowych terenów.

„Wędrowcy” to nasiona lub zarodniki, mające za zadanie oddalenie się od rośliny macierzystej i zapoczątkowanie nowej generacji organizmów. Niektóre nasiona są jednak tak ciężkie, że ich podróż nie trwa długo – po prostu spadają na ziemię. Tak rozsiewa się wiele organizmów jednorocznych, np. niektóre trawy, w tym uprawiane w naszym klimacie zboża. W takiej sytuacji roślina macierzysta nigdy nie stanowi konkurencji dla następnego pokolenia, bo po wydaniu nasion zamiera. Gatunek nie ma szans na szybkie zdobywanie nowych obszarów, gdyż odległości dzielące kolejne pokolenia są niewielkie.

Wiedza i Życie 12/2022 (1056) z dnia 01.12.2022; Botanika; s. 26