Shutterstock
Struktura

Bliźnięta nie zawsze są takie same

U rodzeństwa jednojajowego średnio 5,2 mutacji genetycznych się różni – dowiódł Kari Stefansson z University of Iceland.

Identycznie wyglądające bliźnięta pochodzą z jednego zapłodnionego jaja, które dzieli się na dwie części. Dlatego są najlepszym obiektem badań, które mają odpowiedzieć na pytanie, co bardziej wpływa na człowieka: geny czy wychowanie. Ponieważ uważa się, różnice genetyczne między takim rodzeństwem są minimalne, naukowcy skłaniają się ku tezie, że za odmienne zachowania odpowiadają czynniki środowiskowe. Opublikowane w czwartek w „Nature Genetics” wyniki badań, sugerują jednak, że rola czynników genetycznych może być większa niż myślano.
Kari Stefansson z University of Iceland, szef islandzkiej firmy deCODE genetics, przeprowadził ze swoim zespołem sekwencjonowanie genomów 387 par bliźniaków oraz ich rodziców, małżonków i dzieci w celu śledzenia mutacji genetycznych. Po sprawdzeniu mutacji, które wystąpiły podczas wzrostu embrionalnego okazało się, że średnio 5,2 z nich u bliźniąt różni się różni, a u 15 proc. par liczba ta jest wyższa.
Już wcześniejsze badania, np. opublikowane w 2008 r. w „American Journal of Human Genetics”, wykazały pewne różnice genetyczne między bliźniakami jednojajowymi. Ale analizy grupy Stefanssona, poszerzone o DNA rodziców, dzieci i małżonków identycznych bliźniaków, pozwoliły określić, kiedy mutacje genetyczne wystąpiły w komórkach obecnych tylko u jednej osoby i w tych, które odziedziczyły dzieci tej osoby.
Nancy Segal, psycholog, która bada bliźnięta na California State University stwierdziła: – Te wyniki zmuszą naukowców do modyfikacji myślenia o wpływie genów i środowiska.

____________________________________________