Stare Miasto w Jerozolimie to święte miejsce judaizmu, islamu i chrześcijaństwa; do najbardziej czczonych należy Ściana Płaczu, Kopuła na Skale i Bazylika Grobu Świętego. Stare Miasto w Jerozolimie to święte miejsce judaizmu, islamu i chrześcijaństwa; do najbardziej czczonych należy Ściana Płaczu, Kopuła na Skale i Bazylika Grobu Świętego. Simon Norfolk

Nowa archeologia Jerozolimy

Złoty kolczyk z III wieku p.n.e., z czasów hellenistycznych.Simon Norfolk Złoty kolczyk z III wieku p.n.e., z czasów hellenistycznych.
Chociaż badacze korzystają dziś z najnowocześniejszej techniki, nowe pokolenie archeologów wciąż musi mierzyć się z duchem starożytnego tekstu i konfliktami dzisiejszej polityki

Znaleziona zeszłej jesieni latryna sprzed 2700 lat wywołała sensację na całym świecie. Wynikała ona jednak nie tyle z fascynacji dawnymi instalacjami sanitarnymi, ile z miejsca odkrycia – Jerozolimy. Nie ma na Ziemi drugiego miasta tak przekopywanego przez archeologów – dzień w dzień w kilkunastu miejscach tej starożytnej, a dziś szybko rozwijającej się metropolii naukowcy rozkopują kolejne jej fragmenty. I żadne inne miasto nie przyciąga tak bardzo uwagi mediów, nawet jeśli same znaleziska nie zawsze wydają się zbyt doniosłe.

Świat Nauki 5.2022 (300369) z dnia 01.05.2022; Archeologia; s. 62