Ludzkie komórki mezynchymalne pod skaningowym mikroskopem elektronowym. Ludzkie komórki mezynchymalne pod skaningowym mikroskopem elektronowym. SPL / Indigo

Lecznicze pęcherzyki

Komórki mezynchymalne są zdolne do różnicowania się w kierunku tkanki kostnej, chrzęstnej czy mięśniowej.Shutterstock Komórki mezynchymalne są zdolne do różnicowania się w kierunku tkanki kostnej, chrzęstnej czy mięśniowej.
Ryzyko nadmiernego napromieniowania wskutek awarii technicznych i błędów ludzkich przyczyniło się do rozwoju terapii komórkami macierzystymi. Duże nadzieje w tym zakresie wiąże się także z egzosomami.

W 2005 r. w szpitalu w Épinal we Francji 24 osoby leczone na raka prostaty doznały poważnych stanów zapalnych odbytnicy i pęcherza moczowego. Odkryto, że podczas leczenia zostały narażone na nadmierną dawkę promieniowania jonizującego. Dokładne śledztwo wykazało, że podobne przypadki zdarzyły się w ciągu 20 lat poprzedzających rok 2005. W sumie ponad 5 tys. pacjentów poddawanych radioterapii ucierpiało z powodu różnych awarii technicznych i błędów ludzkich. Dla najbardziej dotkniętych konwencjonalne metody leczenia okazały się niewystarczające.

Wiedza i Życie 7/2024 (1075) z dnia 01.07.2024; Medycyna; s. 34