W jądrze półleżącym (zielony), strukturze odpowiadającej za kontrolę zachowania, uwalniające serotoninę neurony (czerwony) wchodzą w interakcję z neuronami uwalniającymi dopaminę (niebieski). Mutacja receptora serotoniny HTR2B powoduje spadek ilości neurotransmiterów, co skutkuje impulsywnością. W jądrze półleżącym (zielony), strukturze odpowiadającej za kontrolę zachowania, uwalniające serotoninę neurony (czerwony) wchodzą w interakcję z neuronami uwalniającymi dopaminę (niebieski). Mutacja receptora serotoniny HTR2B powoduje spadek ilości neurotransmiterów, co skutkuje impulsywnością. Infografika Zuzanna Sandomierska-Moroz

Ciężka głowa

Zmiany u alkoholika. Alkohol narusza powierzchnię czerwonych krwinek, które wskutek tego się zlepiają. Brak tlenu powoduje obumieranie neuronów.Designua/Shutterstock Zmiany u alkoholika. Alkohol narusza powierzchnię czerwonych krwinek, które wskutek tego się zlepiają. Brak tlenu powoduje obumieranie neuronów.
W czasie imprezy sprawa wygląda banalnie: wypijamy kilka drinków, świetnie się przy tym bawiąc i z pewnością nie psując sobie humoru perspektywą ewentualnego kaca. Z naukowego punktu widzenia picie alkoholu to skomplikowany i fascynujący proces, który od lat stanowi przedmiot badań.

Kiedy bawimy się w najlepsze, nasze narządy wewnętrzne wprost wariują, stymulowane tysiącami bodźców. Wchłanianie alkoholu rozpoczyna się już w ustach i przełyku, za co odpowiedzialna jest warstwa wyjątkowo wrażliwej śluzówki. Wysokoprocentowy trunek wędruje następnie do żołądka i jelita cienkiego, skąd cząsteczki etanolu również trafiają do krwiobiegu. Mówimy wtedy, że alkohol krąży nam w żyłach, i należy ten fakt potraktować dosłownie. Niech nikogo jednak nie zmyli chwilowa euforia. Organizm traktuje trunek jak truciznę i szybko zaczyna się przed nią bronić.

Wiedza i Życie 1/2017 (985) z dnia 01.01.2017; Fizjologia; s. 20