Ilustracja Matt Collins
Człowiek

Świetlna plaga

Steve Mirsky pisze felietony do tej rubryki od czasu, gdy północnoamerykańska płyta tektoniczna była oddalona o około 84 cm od miejsca, gdzie spoczywa obecnie. Prowadzi również firmowany przez Scientific American podkast Science Talk.Nick Higgins Steve Mirsky pisze felietony do tej rubryki od czasu, gdy północnoamerykańska płyta tektoniczna była oddalona o około 84 cm od miejsca, gdzie spoczywa obecnie. Prowadzi również firmowany przez Scientific American podkast Science Talk.
Zabójcze iluminacje

Od lat mówi się o przedświątecznej gorączce, od tysiącleci słyszymy, że „Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię”. O czym się natomiast nie mówi, to fakt, że od wielu dekad w Boże Narodzenie tym cichym robi się naprawdę gorąco. Mam, oczywiście, na myśli owady i świąteczne iluminacje.

Oświetlenie zewnętrze generalnie jest śmiertelnym zagrożeniem dla tych stworzeń. Tak wynika z badań opublikowanych w listopadzie 2019 roku w internetowym wydaniu Biological Conservation pod tytułem „Zanieczyszczenie światłem przyczyną zmniejszania się populacji owadów” (Light Pollution Is a Driver of Insects Declines”).

Świat Nauki 3.2020 (300343) z dnia 01.03.2020; Anty(po)waga. Na tropach farsy; s. 77