Naukowcy opracowują nowe metody „odczytu” naszego zegara biologicznego. Naukowcy opracowują nowe metody „odczytu” naszego zegara biologicznego. Getty Images

Odczytać zegar biologiczny

Testy krwi pozwalające określić nasz rytm dobowy mogłyby posłużyć do zrozumienia przyczyn zaburzeń snu i niektórych chorób

Jesteś skowronkiem czy sową? Terminy te nabierają naukowego znaczenia, kiedy badacze określają różnice, wykorzystując genetykę. Determinują one Twój „chronotyp”, co brzmi może trochę jak science fiction, ma jednak konkretne znaczenie – może się wiązać ze znaczącymi różnicami pomiędzy wskazaniami twojego zegara biologicznego a tego, który wisi na ścianie. Obecnie trzy zespoły naukowców pracują nad sposobem odczytu wskazań zegara biologicznego z próbek krwi. Szybka, dokładna i tania metoda mogłaby zmaksymalizować efekty medycznych terapii, których skuteczność jest zależna od momentu ich zastosowania, a także pomogłaby przeanalizować związki pomiędzy zaburzeniami zegara biologicznego a występowaniem różnych schorzeń.

Świat Nauki 2.2019 (300330) z dnia 01.02.2019; Skaner; s. 8