Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 marca o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 marca o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Marzec. Planety przed świtem

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

I znów przychodzi wiosna. W tym roku powitamy ją 20 marca o 4:49. Dni robią się coraz dłuższe: na początku miesiąca słońce wstaje o 6:22 i znika pod horyzontem o 17:16, a 31 marca pory te przesuną się na 6:12 i 19:09. Maksymalna wysokość słońca nad horyzontem rośnie w marcu z 30,4° do 42,2°. Nasze odczucie wydłużania się dnia zwiększa też marcowa zmiana czasu: 29. dnia miesiąca przestawiamy zegarki z 2:00 na 3:00. Wraz z początkiem wiosny nadchodzi pora na powitanie gwiazdozbiorów przynależnych tej porze roku. Gdy późnym wieczorem wyjdziemy na obserwacje, powitamy wschodzącego Herkulesa, Wolarza z jasnym Arkturem i niosącą Kłos Pannę. Na ten gwiazdozbiór powinni też zwrócić uwagę miłośnicy meteorów: 23 marca spodziewane jest wszak maksimum wybiegającego z niej roju Wirginidów. W ich obserwacjach nie będzie nam przeszkadzał bliski nowiu Księżyc.

Wędrówki planet

Merkurego (3,3m) trudno dostrzec w marcu, jednak możemy próbować poszukać tej planety w połowie miesiąca tuż przed wschodem słońca w konstelacji Wodnika. Wenus (–4,1m) jest obecnie Gwiazdą Wieczorną, jasno świecącą w konstelacji Ryb, a z końcem miesiąca – Byka. Przed świtem możemy za to obserwować Marsa (1m). Tuż obok Czerwonej Planety odnajdziemy też Jowisza (–1,8m) i Saturna (0,7m). Wszystkie trzy globy znajdują się obecnie w Strzelcu. Uran (5,8m) zbliża się już do Słońca. Możemy go jeszcze przez chwilę oglądać wieczorem w gwiazdozbiorze Barana. Również Neptun jest już zbyt blisko Słońca i do końca miesiąca nie można go obserwować. Pluton (14,3m) jest widoczny przez większy teleskop od bardzo wczesnych godzin porannych – planetka znajduje się w konstelacji Strzelca. Ceres (9,3m) poszukajmy tuż przed wschodem słońca w gwiazdozbiorze Koziorożca, jednak bliskość Słońca i mała jasność planetki mogą utrudnić jej dostrzeżenie.

Śladem Księżyca i planet

18 marca nad ranem zobaczymy Księżyc obok Jowisza, Marsa i Saturna w Strzelcu. 28 marca Srebrny Glob odwiedzi Wenus bawiącą w gwiazdozbiorze Barana. Nieopodal zobaczymy też Urana.

Wiedza i Życie 3/2020 (1023) z dnia 01.03.2020; Głowa do góry; s. 78