Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 lutego o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 lutego o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Luty. Darowany dzień

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Choć luty jest w Polsce jednym z dwóch najmroźniejszych miesięcy, zaczynamy już dostrzegać oznaki wiosny, m.in. coraz dłuższy dzień. Na początku miesiąca trwa on od 7:18 do 16:22, ale pod koniec wydłuża się o niemal dwie godziny – wschód słońca o 6:24, a zachód o 17:14. Rośnie też maksymalna dzienna wysokość Słońca – z 20,6° do 30,1°. Pomimo to noce są jeszcze długie, co stwarza okazję do obserwacji gwiazd, planet i meteorów. Od 15 lutego do 10 marca zwróćmy uwagę na widoczną nad ranem konstelację Lwa, z której wybiegają delta Leonidy – pozostałości na torze planetoidy Pan. Ich maksimum możemy się spodziewać od 22 do 24 lutego. Na lutowe obserwacje mamy w tym roku nieco więcej czasu niż zazwyczaj, gdyż rok 2020 jest przestępnym. Dodatkowy dzień lutego to bonus, jakiego dostarcza nam niewspółmierność okresu obiegowego i orbitalnego Ziemi: jedno okrążenie Słońca zajmuje jej ok. 365,2422 doby. By dopasować długość roku urzędowego do roku wyznaczanego przez ruch Ziemi na wokółsłonecznej orbicie, do lat, których liczba dzieli się przez cztery, dodaje się dodatkowy lutowy dzień. Ta reguła jednak nie wystarcza: latami przestępnymi nie są lata podzielne przez 100 – chyba że dzielą się przez 400. Z tymi komplikacjami nie będziemy jednak mieli do czynienia jeszcze przez kilkadziesiąt lat.

Wędrówki planet

Merkurego (–0,9m) zaobserwujemy w pierwszej połowie miesiąca po zachodzie słońca. Planeta znajduje się w gwiazdozbiorze Koziorożca, a później trafi do Wodnika. Wenus (–4m) również zobaczymy wieczorem, początkowo w Wodniku, a później w Rybach. Marsa (1,2m) odnajdziemy przed wschodem słońca. Planeta znajduje się obecnie w konstelacji Strzelca. W tej samej konstelacji możemy też poszukać Jowisza (–1,8m). Na dogodne warunki do obserwacji Saturna poczekajmy do marca. Za to Uran (5,8m) jest widoczny wieczorem w gwiazdozbiorze Barana. Neptun (8m) zbliża się już do Słońca. Jeśli chcemy go dostrzec, wybierzmy pierwsze dni lutego. Pluton niknie w blasku Słońca. Również Ceres jest w lutym niewidoczna.

Śladem Księżyca i planet

Już 19 lutego nad ranem zobaczymy Księżyc w pobliżu Marsa w Strzelcu. 27 lutego Srebrny Glob odwiedzi Wenus w Rybach.

Wiedza i Życie 2/2020 (1022) z dnia 01.02.2020; Głowa do góry; s. 79