Ewolucja obserwowalnej części wszechświata. Ewolucja obserwowalnej części wszechświata. Wikipedia
Kosmos

Ciemna materia nadal zadziwia

Czy jest starsza niż nasz wszechświat?

Pomimo kilku dziesięcioleci dyskusji nadal nie wiadomo, czym tak naprawdę jest ciemna materia. Szacuje się, że stanowi ona aż 27% energii wszechświata, ale jej istnienie nie zostało jeszcze potwierdzone doświadczalnie. Cały czas trwają eksperymenty, a temat ten interesuje też wielu teoretyków.

Fin Tommi Tenkanen, pracujący obecnie na Johns Hopkins University w Baltimore w USA, opublikował właśnie na łamach „Physical Review Letters” pracę, która stała się punktem wyjścia do kolejnej dyskusji na temat ciemnej materii/energii. Dotychczas uważano, że ta egzotyczna forma materii jest jakąś dziwną pozostałością Wielkiego Wybuchu, do którego doszło niemal 14 mld lat temu. Rozważania teoretyczne Tenkanena doprowadziły go do zdumiewającego wniosku: ciemna materia jest starsza niż to, co uważamy za punkt startowy naszego wszechświata. Wprawdzie już wcześniej pojawiały się takie sugestie, ale to właśnie on w zaskakująco prosty sposób wykazał matematycznie, że jest to możliwe. Tenkanen, analizując swoje rozwiązanie teoretyczne, wpadł również na pomysł, jak da się to sprawdzić. Według niego rozwiązanie zagadki leży nie w eksperymentach z badaniem cząstek elementarnych, lecz w obserwacjach astronomicznych dotyczących dystrybucji materii we wszechświecie. Tego typu obserwacje może przeprowadzić sonda Euclides, która zostanie wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w 2022 r.

Wiedza i Życie 10/2019 (1018) z dnia 01.10.2019; Sygnały; s. 16