Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 czerwca o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 czerwca o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Czerwiec. Początki lata

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Lato przyjdzie w tym roku wraz z końcem roku szkolnego – w piątek 21 czerwca o 17:54. Tego dnia w Warszawie o 12:38 słońce wzniesie się na maksymalną wysokość 61,2°. Niestety, już od tej chwili wszystkie kolejne dni będą krótsze. Jednak nie martwmy się: o godzinę dzień skróci się dopiero po miesiącu. W jasne, ale ciepłe letnie noce wyruszmy na obserwacje nieba. Przetną je roje meteorów: ok. 16. dnia miesiąca rozbłysną wybiegające z Lutni Lirydy, ok. 19.06 – rój ze Strzelca, Sagittarydy, a 28.06 odwiedzą nas goście z Wolarza – Bootydy Czerwcowe. Czas też już na podziwianie późnowiosennych i letnich konstelacji Wolarza, Herkulesa, Korony Północnej i Orła. Poniżej, na tle zodiaku, unoszą się gwiazdozbiory Panny, Wagi i Wężownika.

Wędrówki planet

Merkurego (–1m) możemy poszukać na początku miesiąca wieczorem tuż po zachodzie słońca. Wenus jest obecnie zbyt blisko Słońca, by można ją było obserwować. Marsa (1,8m) zobaczymy na samym początku miesiąca w konstelacji Bliźniąt. Później planeta zbliży się już do Słońca. Jowisz (–2,5m) 10 czerwca znajdzie się w opozycji. Planeta jest więc widoczna niemal przez całą noc – niestety zazwyczaj nisko nad horyzontem. Króla planet odnajdziemy w konstelacji Wężownika. Saturna (0,3m) zobaczymy nad ranem w konstelacji Strzelca. Uran jest obecnie zbyt blisko Słońca, by można go wygodnie obserwować. Neptuna (7,9m) możemy poszukać pod koniec miesiąca wieczorem – planetę odnajdziemy w Wodniku. Plutona (14,2m) można podziwiać z pomocą teleskopu praktycznie przez całą noc. Planeta jest widoczna na tle gwiazdozbioru Strzelca. Ceres (7,7m) zobaczymy od wczesnego wieczora w gwiazdozbiorze Skorpiona.

Śladem Księżyca i planet

Już 5.06 zobaczymy wąski sierp Księżyca obok Marsa w Bliźniętach. Nieopodal dostrzeżemy też Merkurego. 16 czerwca Srebrny Glob odwiedzi Jowisza w Wężowniku. Trzy dni później nasz satelita zbliży się do Saturna w Strzelcu.

Wiedza i Życie 6/2019 (1014) z dnia 01.06.2019; Głowa do góry; s. 78