Ryugu jest tak niewielka, że przyspieszenie grawitacyjne na jej powierzchni jest 80 tys. razy mniejsze od ziemskiego. Ryugu jest tak niewielka, że przyspieszenie grawitacyjne na jej powierzchni jest 80 tys. razy mniejsze od ziemskiego. JGarry/Wikimedia Commons / Wikipedia

Sokół wylądował w pałacu

Japońska legenda opowiada o wojowniku, który odwiedził magiczny podwodny pałac Ryugu i przyniósł z niego drogocenną perłę.

To ta legenda inspirowała badaczy, którzy w 2015 r. nazwali niepozorną planetoidę właśnie Ryugu. Już wtedy wiedzieli oni, że będzie ona celem misji Hayabusa 2 (Sokół 2), która ma nie tylko zbadać kometę z bliska, ale też zabrać jej próbkę na Ziemię.

Ostatnie wieści o przygodach kosmicznego Sokoła, który wyruszył w drogę pod koniec 2014 r., są bardzo obiecujące. Hayabusa 2 doleciała do Ryugu 27 czerwca 2018 r., a w lutym tego roku przeprowadziła udaną misję pobrania próbek. Po zbliżeniu się do powierzchni komety próbnik wystrzelił w nią 5-gramowy pocisk z tantalu, a następnie pobrał odpryski ze zderzenia. Na tym nie koniec badań: w kwietniu Hayabusa spróbuje jeszcze pobrać próbki spod powierzchni Ryugu, a więc zbierze materiał nieskażony kosmicznym wietrzeniem. Tym razem wystrzelony w planetoidę miedziany pocisk będzie miał masę aż 2,5 kg, co powinno wystarczyć do utworzenia mniej więcej dwumetrowego krateru. Po pobraniu tych próbek w grudniu sonda wyruszy ku Ziemi, by w 2020 r. dostarczyć nam kapsułę z próbkami. Sama Hayabusa będzie jeszcze wówczas miała wystarczające zasoby paliwa, by wyruszyć ku kolejnemu celowi.

A co już dziś wiemy o Ryugu? Ta niewielka planetoida ma ok. 880 m średnicy i kształt zbliżony do oszlifowanego diamentu (a więc nie pałacowej perły…). Porusza się po orbicie zbliżonej do ziemskiej, której pełne okrążenie zajmuje jej rok i cztery miesiące. W tym czasie Ryugu zbliża się do Słońca na odległość mniejszą niż Ziemia, by później oddalić się od niego na 1,4 promienia orbity ziemskiej. Jak widać, w ciągu swego obiegu planetoida przecina orbitę Ziemi. Zderzenie jednak nam nie grozi: najmniejsza możliwa odległość obu ciał wynosi około 95 400 km.

Wiedza i Życie 4/2019 (1012) z dnia 01.04.2019; W obserwatoriach; s. 78