Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 kwietnia o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 kwietnia o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Kwiecień. Czas Lirydów

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

Zaczyna się już prawdziwa wiosna, o czym świadczą coraz wyższe temperatury, związane z coraz dłuższym dniem. Na prima aprilis Słońce wschodzi o 6:12, by zajść o 19:09. Pod koniec kwietnia obie te pory przesuwają się na 5:09 i 19:59, dzień trwa więc już niemal 15 godzin. Maksymalna wysokość Słońca w południe rośnie w kwietniu aż o 10 stopni – z 42,3° do 52,5°. Korzystajmy z kwietniowych okazji do obserwacji nieba, jest to bowiem ostatni pełny miesiąc, w którym zapada prawdziwa noc astronomiczna – okres wyjątkowo ciemnego nieba, gdy Słońce znajduje się poniżej 20° pod horyzontem. A co obserwować? Na pewno Lirydy – rój meteorów wybiegających z konstelacji Lutni. Obserwując przecinające niebo błyski, pomyślmy, że w rzeczywistości widzimy fragmenty komety Halleya pozostawione przez nią na jej 76-letnim torze. Na samą kometę poczekamy aż do roku 2061. Lirydy promieniują od 16 do 25 kwietnia, z maksimum ok. 22. dnia miesiąca. W trakcie maksimum przy dobrej pogodzie w ciągu godziny możemy się spodziewać ok. 20 meteorów.

Wędrówki planet

Merkury znajduje się obecnie bardzo blisko Słońca i trudno go obserwować. Podobnie wygląda sytuacja z Wenus. Marsa (1,5m) odnajdziemy wczesnym wieczorem. Planeta gości w gwiazdozbiorze Byka. Jowisz (–2,1m) jest widoczny w drugiej połowie nocy w konstelacji Wężownika. Saturna (0,6m) dostrzeżemy przed świtem – planeta wschodzi wraz ze Strzelcem. Urana (5,9m) możemy zobaczyć na początku miesiąca w Baranie, później planeta chowa się już w blasku Słońca. W kwietniu z powodu bliskości Słońca nie dostrzeżemy Neptuna. Właściciele teleskopów odnajdą wczesnym rankiem Plutona (14,3m). Planetka jest widoczna na tle konstelacji Strzelca. Druga planeta karłowata, Ceres (8,1m), znajduje się obecnie w Wężowniku, możemy jej więc wypatrywać w drugiej połowie nocy.

Śladem Księżyca i planet

9 kwietnia wieczorem zobaczymy Księżyc obok Marsa w Byku. 23 kwietnia Srebrny Glob zbliży się do Jowisza w Wężowniku. Dwa dni później zobaczymy go tuż obok Saturna w Strzelcu.

Wiedza i Życie 4/2019 (1012) z dnia 01.04.2019; Głowa do góry; s. 78