Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Kosmos

Kręta droga do kuzynek Ziemi

Jak powstała Ziemia? Choć nie możemy cofnąć się w czasie, w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie obserwujemy inne gwiazdy tworzące planety.

Poznaliśmy właśnie wyniki takich obserwacji wykonanych przez Very Large Telescope w Chile. Szwajcarscy badacze przyglądali się za jego pomocą dwóm typom młodych gwiazd: T-Tauri (podobne do młodego Słońca) oraz Herbig Ae/Be (co najmniej dwukrotnie masywniejsze od Słońca). Do tej pory analizowano głównie te drugie, a opublikowana właśnie część badań koncentruje się na T-Tauri. Ku zaskoczeniu astronomów okazało się, że proces tworzenia się w ich pobliżu planet nie przebiega zawsze tak samo: obserwowanych osiem dysków protoplanetarnych bardzo się od siebie różni. Część z nich jest niewielka, o promieniu nieprzekraczającym dwóch orbit Plutona, inne rozciągają się na odległość niemal dziesięciokrotnie większą. Stwierdzono w nich przeważnie pierścienie, ale nie zauważono śladów struktur spiralnych, widocznych na ogół w dyskach gwiazd Herbig Ae/Be. Trwają dociekania, skąd bierze się ta różnica i jak wpływa na nowo powstające planety i szanse powstania bliźniaczek Ziemi.

Wiedza i Życie 6/2018 (1002) z dnia 01.06.2018; Sygnały; s. 16