Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 maja o godz. 24:00. Niebo nad Polską w nocy z 1 na 2 maja o godz. 24:00. Infografika Wawrzyniec Święcicki

Maj. Opozycja Jowisza

Śladem Księżyca i planet.Infografika Wawrzyniec Święcicki Śladem Księżyca i planet.
Obserwacje nieba.

To ostatni miesiąc pełnej wiosny – w czerwcu powitamy lato. Ale już teraz dni są wyjątkowo długie: na początku maja trwają od 5:06 do 20:02, a pod koniec miesiąca pory wschodu i zachodu Słońca przesuną się ku 4:23 i 20:45. Maksymalna wysokość naszej gwiazdy nad horyzontem rośnie w maju z 52,9° do 59,6°. Maj rozpoczyna też okres niezbyt ciemnych nocy, podczas których Słońce nawet w najniższym położeniu nie zanurza się na głębokość 18° pod horyzontem. Przez najbliższe miesiące, aż do 25 lipca, nie będzie więc zapadać idealna do superdokładnych obserwacji noc astronomiczna. Pomimo to ogląd nocnego nieba można, a nawet należy prowadzić! Późnowiosenne niebo ukazuje nam konstelacje Lwa, Wolarza, Herkulesa i Panny. Możemy też wybrać się na obserwacje roju meteorów: w początkach maja promieniują bowiem eta Akwarydy, odłamki pozostałe na torze słynnej komety Halleya. Radiant, z którego zdają się wybiegać meteory, znajduje się w konstelacji Wodnika. 9 maja, tuż po ostatniej kwadrze, możemy też wyjść na obserwacje maksimum słabego roju eta Lirydów, wybiegających z Lutni.

Wędrówki planet

Merkury jest w maju niewidoczny. Wenus (–3,8m) zobaczymy jako Gwiazdę Wieczorną w Byku, a pod koniec miesiąca – w Bliźniętach. Marsa (–1m) dostrzeżemy nad ranem. Planeta gości obecnie w konstelacji Strzelca, z którego przechodzi do Koziorożca. Jowisz (–2,4m) znajdzie się 9 maja w opozycji. Planeta jest więc widoczna przez całą noc i świeci wyjątkowo jasno. Pasiastego olbrzyma odnajdziemy w gwiazdozbiorze Wagi, a Saturna (0,3m) – nad ranem w Strzelcu. Uran jest w maju niewidoczny, podobnie jak Neptun – na jego obserwacje poczekamy do końca czerwca. Pluton (14,2m) znajduje się w widocznym w drugiej połowie nocy gwiazdozbiorze Strzelca. Druga planeta karłowata, Ceres (8,6m), jest widoczna od wieczora do późnych godzin nocnych w gwiazdozbiorze Raka, a następnie Lwa.

Śladem Księżyca i planet

5 maja będziemy mieli okazję do obserwacji Księżyca obok Saturna i Marsa w Strzelcu. 18 maja wąski sierp naszego satelity odwiedzi Wenus. 27 maja Srebrny Glob pojawi się w Wadze obok Jowisza.

Wiedza i Życie 5/2018 (1001) z dnia 01.05.2018; Głowa do góry; s. 79