Indigo
Kosmos

Zderzenie planetoidy z Ziemią?

Schemat działania efektu Jarkowskiego: 1. Promieniowanie cieplne z powierzchni planetoidy; 2. Obracająca się w lewo planetoida; 3. Orbita planetoidy; 4. Najcieplejszy obszar; 5. Promieniowanie słoneczneA. Angelich/NRAO/AUI/NSF Schemat działania efektu Jarkowskiego: 1. Promieniowanie cieplne z powierzchni planetoidy; 2. Obracająca się w lewo planetoida; 3. Orbita planetoidy; 4. Najcieplejszy obszar; 5. Promieniowanie słoneczne
Ciepło nierównomiernie emitowane przez nagrzaną promieniami słonecznymi planetoidę może istotnie zmienić jej orbitę. Mowa o tzw. efekcie Jarkowskiego. Choć delikatny w działaniu, jest on w stanie skierować kosmiczną skałę na kurs kolizyjny z naszą planetą.

Jan Jarkowski urodził się 24 maja 1844 r. w Oświei, w ówczesnym zaborze rosyjskim. Obecnie osada ta leży na północy Białorusi, w pobliżu styku granic tego kraju, Łotwy i Rosji. Choć przyszedł na świat w polskiej rodzinie, w nomenklaturze międzynarodowej badacz znany jest jako Iwan Osipowicz Jarkowski. Rodzice Jarkowskiego zmarli, gdy był on jeszcze bardzo młody. Przez pewien czas służył w carskiej artylerii, gdzie m.in. wykazał się stworzeniem autorskiej koncepcji dalmierza artyleryjskiego. Później wykształcił się na inżyniera w Sankt Petersburgu i podjął pracę w kolejnictwie.

Wiedza i Życie 4/2021 (1036) z dnia 30.03.2021; Fizyka; s. 48