Obiekty Pasa Kuipera – wizja artystyczna. Obiekty Pasa Kuipera – wizja artystyczna. Shutterstock
Kosmos

Pas Kuipera: na peryferiach Układu Słonecznego

Powstawanie gwiazdy i układu planetarnego. Odpływ bipolarny to ciągły wyrzut gazu z biegunów protogwiazdy, a gwiazda przed ciągiem głównym to etap pośredni pomiędzy protogwiazdą a typową gwiazdą podobną do Słońca.infografika: Zuzanna Sandomierska-Moroz Powstawanie gwiazdy i układu planetarnego. Odpływ bipolarny to ciągły wyrzut gazu z biegunów protogwiazdy, a gwiazda przed ciągiem głównym to etap pośredni pomiędzy protogwiazdą a typową gwiazdą podobną do Słońca.
Nasz układ to nie tylko Słońce, planety i księżyce, ale i miliardy niewielkich obiektów, które stały się ostatnio celem badań naukowców. Należy do nich Pas Kuipera.

Na początku był obłok molekularny, jakich wiele istnieje w kosmosie. W takiej strukturze atomy wodoru znajdują się na tyle blisko siebie, że zaczynają tworzyć cząsteczki (H2). Gdy jest ich już wystarczająco dużo, dzięki działaniu grawitacji rusza bardzo powolny proces powstawania gwiazd. I tak było właśnie z Układem Słonecznym. Mniej więcej 4,6 mld lat temu z obłoku molekularnego zaczął się tworzyć spory dysk protoplanetarny, którego elementem centralnym stała się protogwiazda. Jest to rodzaj rodzącej się gwiazdy, która jeszcze nie świeci ze względu na zbyt niską temperaturę.

Wiedza i Życie 8/2021 (1040) z dnia 01.08.2021; Kosmos; s. 36