Radioteleskop umieszczony na dalszej stronie Księżyca może rejestrować sygnały emitowane przez młode obłoki wodoru (wizja artystyczna). Radioteleskop umieszczony na dalszej stronie Księżyca może rejestrować sygnały emitowane przez młode obłoki wodoru (wizja artystyczna). Ilustracja Robert Hunt

Widok z drugiej strony Srebrnego Globu

Anil Ananthaswamy jest autorem książek The Edge of Physics (polskie wydanie Tajemnice Wszechświata, Znak 2012), The Man Who Was Not There, a ostatnio Through Two Doors at Once: The Elegant Experiment That Captures the Enigma of Our Quantum Reality.Nick Higgins Anil Ananthaswamy jest autorem książek The Edge of Physics (polskie wydanie Tajemnice Wszechświata, Znak 2012), The Man Who Was Not There, a ostatnio Through Two Doors at Once: The Elegant Experiment That Captures the Enigma of Our Quantum Reality.
Nowe teleskopy księżycowe przyjrzą się ciemnym epokom Wszechświata, w których kryją się zalążki gwiazd

Dalsza strona księżyca to dziwny i dziki obszar, który różni się znacznie od znajomej i w przeważającej części jego gładkiej twarzy widzianej nocą z naszej planety. Pierwsze zdjęcia tego rejonu wykonała radziecka sonda kosmiczna Łuna 3 w 1959 roku. Na obrazach zamiast rozległych równin pojawił się krajobraz usiany górami. Późniejsze obserwacje pokazały, że po drugiej stronie występują również liczne nierówne kratery, a wewnątrz nich jeszcze więcej kraterów. Wkrótce na tym burzliwym terenie i znajdującą się tuż nad nim przestrzenią pojawią się jeszcze dziwniejsze elementy: będzie roiło się tam od radioteleskopów, rozmieszczonych przez nową generację zautomatyzowanych łazików i orbiterów.

Świat Nauki 5.2021 (300357) z dnia 01.05.2021; Badania kosmiczne; s. 42