Najbardziej szczegółowa do tej pory mapa nieba w zakresie ultradługich fal radiowych wykonana instrumentem LOFAR. Każda z 25 tys. kropek ujawnia supermasywną czarną dziurę pochłaniającą materię z galaktyki, w której się znajduje. Najbardziej szczegółowa do tej pory mapa nieba w zakresie ultradługich fal radiowych wykonana instrumentem LOFAR. Każda z 25 tys. kropek ujawnia supermasywną czarną dziurę pochłaniającą materię z galaktyki, w której się znajduje. NCBJ

25 tys. supermasywnych czarnych dziur

Powstała największa i najdokładniejsza mapa nieba obserwowanego na ultraniskich częstotliwościach radiowych

Na pierwszy rzut oka mapa wygląda jak obraz rozgwieżdżonego nocnego nieba. Jest to jednak tylko złudzenie, gdyż nie została wykonana w świetle widzialnym, ale za pomocą interferometru LOFAR (LOw Frequency ARray – sieć radiowa na niskie częstotliwości). Oznacza to, że mapa pokazuje niebo w zakresie fal radiowych, w których gwiazdy są prawie niewidoczne.

Mapę, opublikowaną w czasopiśmie Astronomy and Astrophysics (DOI: https://doi.org/10.1051/0004–6361/202140316) i przedstawiającą ponad 25 tys.

Świat Nauki 4.2021 (300356) z dnia 01.04.2021; Skaner; s. 14