Impakt: W ciągu 15 lat działań na orbicie okrążającej Czerwoną Planetę Mars Reconnaissance Orbiter był świadkiem powstania setek nowych kraterów. Ten ośmiometrowy krater uderzeniowy został odkryty w 2016 roku przez kamerę średniej rozdzielczości sondy – nie było go w tym miejscu podczas wcześniejszego przelotu w 2012 roku. W Marsa uderza więcej planetoid niż w Ziemię, ponieważ jego stosunkowo cienka atmosfera daje znacznie gorszą ochronę. Impakt: W ciągu 15 lat działań na orbicie okrążającej Czerwoną Planetę Mars Reconnaissance Orbiter był świadkiem powstania setek nowych kraterów. Ten ośmiometrowy krater uderzeniowy został odkryty w 2016 roku przez kamerę średniej rozdzielczości sondy – nie było go w tym miejscu podczas wcześniejszego przelotu w 2012 roku. W Marsa uderza więcej planetoid niż w Ziemię, ponieważ jego stosunkowo cienka atmosfera daje znacznie gorszą ochronę. NASA, JPL i University of Arizona

Dynamiczna planeta

Lawina: Na tym zdjęciu, wykonanym w 2010 roku za pomocą kamery wysokiej rozdzielczości HiRISE, chmura gruzu unosi się nad miejscem w pobliżu bieguna północnego Marsa. Najprawdopodobniej są to skutki lawiny. Widać strome urwisko z warstw wodnego lodu pokrytego jasnym, białym szronem z dwutlenku węgla. W każdą marsjańską wiosnę na tym obszarze widoki takie są powszechne, co sugeruje, że na biegunie północnym występuje pora lawin, kiedy światło słoneczne i ciepło zwalczą zimowy mróz.NASA, JPL i University of Arizona Lawina: Na tym zdjęciu, wykonanym w 2010 roku za pomocą kamery wysokiej rozdzielczości HiRISE, chmura gruzu unosi się nad miejscem w pobliżu bieguna północnego Marsa. Najprawdopodobniej są to skutki lawiny. Widać strome urwisko z warstw wodnego lodu pokrytego jasnym, białym szronem z dwutlenku węgla. W każdą marsjańską wiosnę na tym obszarze widoki takie są powszechne, co sugeruje, że na biegunie północnym występuje pora lawin, kiedy światło słoneczne i ciepło zwalczą zimowy mróz.
Przez 15 lat swego działania Mars Reconnaissance Orbiter zmienił nasz sposób postrzegania Czerwonej Planety

Mars, którego krajobraz uważano kiedyś za statyczny, niewyrazisty, zapylony, ciągle się zmienia. Dopiero wysłany przez NASA Orbiter Rozpoznawczy Marsa (Mars Reconnaissance Orbiter; MRO) ukazał nam przemieszczające się wydmy, zmieniające się pory roku oraz diabły pyłowe wędrujące po całej planecie. Ta sonda kosmiczna obchodziła niedawno 15. rocznicę działań na orbicie sąsiadującego z nami globu. Korzysta z zestawu czterech instrumentów naukowych oraz trzech kamer fotografujących różnorakie struktury geologiczne.

Świat Nauki 2.2021 (300354) z dnia 01.02.2021; Planetologia; s. 62