Pulsar - wyjątkowy portal popularnonaukowy Pulsar - wyjątkowy portal popularnonaukowy NASA / Shutterstock

Pulsar jako ikona popkultury

Klasyczna wizualizacja danych stała się astronomiczną ciekawostką dla miłośników muzyki

Pięćdziesiąt lat temu Harold D. Craft Jr. przedstawił niezwykły czarno-biały wykres jako część swojej rozprawie doktorskiej na Cornell University. Postrzępione linie, umieszczone jedne nad drugą, reprezentowały fale radiowe z pulsara CP1919 zarejestrowane w Arecibo Observatory w Puerto Rico. Kilka miesięcy później wykres pojawił się w Scientific American jako całostronicowa wizualizacja, tym razem z białymi liniami na błękitnym tle.

Na grafice ułożono w stos 80 kolejnych pulsów (zarejestrowanych na częstotliwości 318 MHz).Grafika Harold D. Craft, JrNa grafice ułożono w stos 80 kolejnych pulsów (zarejestrowanych na częstotliwości 318 MHz).

Pulsary to szybko wirujące gwiazdy neutronowe emitujące wiązki promieniowania radiowego, które świecą w kosmosie jak latarnie morskie. Na grafice ułożono w stos 80 kolejnych pulsów (zarejestrowanych na częstotliwości 318 MHz). Jeden puls (zmieniający się od strony lewej do prawej) trwa około 0,04 s, a największe natężenie występuje w pobliżu środka. Pulsy pojawiają się co 1,337 s.

W 1979 roku wykres dotarł do szerszej społeczności. Grafik Peter Saville zamieścił biało-czarną wersję na okładce albumu Unknown Pleasures nagranego przez angielski zespół rockowy Joy Division.

Plakat do płyty 'Unknown Pleasures' Joy Division (okładka była bez napisów).ArchiwumPlakat do płyty "Unknown Pleasures" Joy Division (okładka była bez napisów).

Na okładce płyty nie było nazwy zespołu, tytułu albumu ani innych identyfikatorów – odważne posunięcie! W 175. rocznicę powstania Scientific American oddajemy hołd pracy Crafta i jego wizualizacji danych, która z badań naukowych stworzyła ikonę popkultury.

Świat Nauki 10.2020 (300350) z dnia 01.10.2020; Faktograf; s. 76