Ilustracja Ron Miller
Kosmos

Nowy obraz Drogi Mlecznej

Podobnie jak Droga Mleczna, pobliski obiekt NGC 1300 jest zbudowaną z gwiazd galaktyką spiralną z poprzeczką, której średnica przekracza 100 000 lat świetlnych. Nasz kosmiczny sąsiad nie jest jednak jej lustrzanym odbiciem, gdyż jak wynika z badań, Droga Mleczna ma cztery ramiona spiralne, a nie dwa.NASA, ESA i Hubble Heritage Team (STSCI/AURA) Podobnie jak Droga Mleczna, pobliski obiekt NGC 1300 jest zbudowaną z gwiazd galaktyką spiralną z poprzeczką, której średnica przekracza 100 000 lat świetlnych. Nasz kosmiczny sąsiad nie jest jednak jej lustrzanym odbiciem, gdyż jak wynika z badań, Droga Mleczna ma cztery ramiona spiralne, a nie dwa.
Niedawno opracowana mapa struktury spiralnej Galaktyki przedstawia niezwykły obraz naszego kosmicznego domu

Setki lat temu badacze żeglowali po oceanach i przemierzali nieznane kontynenty w celu opracowania map Ziemi, zaś w ciągu ostatniego półwiecza większość obiektów Układu Słonecznego została sfotografowana przez próbniki kosmiczne. Chociaż jednak dobrze poznaliśmy nasze najbliższe sąsiedztwo, obraz dalszego otoczenia – galaktyki Drogi Mlecznej – nie jest zbyt szczegółowy. Przyczyna tego jest oczywista: nie możemy się z niej wydostać. Pomysł, żeby wysłać statek kosmiczny w trwającą wiele milionów lat podróż poza naszą Galaktykę, kazać mu zrobić zwrot i wykonać fotkę, nie wydaje się zbyt praktyczny.

Świat Nauki 5.2020 (300345) z dnia 01.05.2020; Astronomia; s. 22