Ilustracja Ron Miller
Kosmos

Czerwona plamka: Ta słaba smuga na obrazie z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a to SPT0615-JD, jedna z najdalszych znanych nam galaktyk.NASA, ESA, STScI I B. Salmon Czerwona plamka: Ta słaba smuga na obrazie z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a to SPT0615-JD, jedna z najdalszych znanych nam galaktyk.
Astronomowie odkryli jedne z najdalszych galaktyk we Wszechświecie, otwierając nowe okno na dotychczas nieznany okres naszych kosmicznych początków

Jesteśmy o krok od napisania prawie kompletnej historii wszechświata. Obecnie astronomowie obserwują galaktyki sięgając wstecz 97% czasu, jaki minął od Wielkiego Wybuchu, który miał miejsce 13,8 mld lat temu.

Światło wyemitowane przez jedną z takich galaktyk, noszącą nazwę SPT0615-JD, rozpoczęło swoją podróż w kierunku Ziemi 13,3 mld lat temu. W 2017 roku dotarło do Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, a my mogliśmy je dostrzec dzięki kierowanemu przeze mnie projektowi o nazwie Reionization Lensing Cluster Survey (RELICS), którego celem jest odkrywanie najstarszych galaktyk.

Świat Nauki 1.2019 (300329) z dnia 01.01.2019; Astronomia; s. 54