R Aquarii – obiekt sfotografowany przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a i obserwatorium Chandra. R Aquarii – obiekt sfotografowany przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a i obserwatorium Chandra.

Spektakularny kosmos

Mgławica 30 Doradus. Zdjęcie pochodzi z Very Large Telescope, należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego.ESO Mgławica 30 Doradus. Zdjęcie pochodzi z Very Large Telescope, należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego.
Wiele widzianych na niebie obiektów przypomina coś, co już znamy – pizzę, reflektor, obrączkę, statek kosmiczny, pegaza, meduzy, ryby czy gitarę. Inne wyglądają jak pojazd obcych albo ich gigantyczne reflektory. Czym naprawdę są?

We wszechświecie dzieje się znacznie więcej niż na naszym małym ziemskim podwórku. Mogą to być zjawiska niesłychane: ekstremalne, dynamiczne, gorące, wybuchowe, a nawet przyspieszające do prędkości prawie świetlnych. Często trudno uwierzyć w to, co rozgrywa się nad naszymi głowami.

Koń ze skrzydłami

Pegaza znamy z mitologii greckiej. W ostatnim dniu jego życia Zeus przemienił go w konstelację gwiazd o tej samej nazwie. Tak naprawdę widzimy R Aquarii, czyli parę dość niezwykłych obiektów – gwiazdy na schyłkowym etapie swojej ewolucji i niewyobrażalnie ciężkie węglowo-tlenowe jądro niegdysiejszej gwiazdy.

Wiedza i Życie 5/2022 (1049) z dnia 01.05.2022; Astronomia; s. 22