Ilustracja Maria Corte Maidagan
Kosmos

Posłańcy z nieba

Tysiące czujników zakopanych w lodzie na biegunie południowym tworzy obserwatorium neutrin IceCube. Sensory te wychwytują oznaki rzadkich oddziaływań neutrin z kosmosu z atomami w lodzie. Gdy w 2017 roku zarejestrowano neutrino o szczególnie wysokiej energii, naziemne i kosmiczne teleskopy przeprowadziły szereg obserwacji w celu zidentyfikowania źródła pochodzenia tej cząstki.Icecube and National Science Foundation Tysiące czujników zakopanych w lodzie na biegunie południowym tworzy obserwatorium neutrin IceCube. Sensory te wychwytują oznaki rzadkich oddziaływań neutrin z kosmosu z atomami w lodzie. Gdy w 2017 roku zarejestrowano neutrino o szczególnie wysokiej energii, naziemne i kosmiczne teleskopy przeprowadziły szereg obserwacji w celu zidentyfikowania źródła pochodzenia tej cząstki.
Dzięki nowej metodzie wielonośnikowej, polegającej na jednoczesnej rejestracji promieniowania elektromagnetycznego, cząstek i fal grawitacyjnych powstałych w trakcie tego samego zjawiska kosmicznego, astronomowie zyskali pełniejszy obraz największych tajemnic Wszechświata

Neutrino nadleciało 22 września 2017 roku o godzinie 16:54 czasu wschodniego. Cząstka o prawie nieistniejącej masie przemknęła przez czujniki zakopanego w antarktycznym lodzie obserwatorium neutrinowego IceCube. Neutrino to było nietypowe, gdyż jego energia przekraczała 100 teraelektronowoltów, czyli była około 10 razy większa niż energia, jaką osiągają cząstki w najpotężniejszych akceleratorach na Ziemi. 30 s później komputery IceCube rozesłały po świecie informację o energii tego neutrino oraz momencie jego nadejścia, a także przybliżonego obszaru na niebie, z którego pochodziło.

Świat Nauki 6.2018 (300322) z dnia 01.06.2018; Astronomia; s. 28