Rozbłyski słoneczne, jak ten z 2012 roku, i silna emisja promieniowania mogą powodować burze magnetyczne i związane z nimi zakłócenia w pracy urządzeń elektronicznych na Ziemi. Rozbłyski słoneczne, jak ten z 2012 roku, i silna emisja promieniowania mogą powodować burze magnetyczne i związane z nimi zakłócenia w pracy urządzeń elektronicznych na Ziemi. Dzięki uprzejmości Nasa, Solar Dynamics Observatory oraz zespołów naukowych AIA, EVE i HMI

Zagłada ze Słońca?

Zjawiska „pogody kosmicznej” mogą spowodować szkody liczone w bilionach dolarów

Ludzkość próbuje wspólnie przeciwdziałać zagrożeniom o zasięgu globalnym, takim jak, na przykład, zmiany klimatu. Ale tylko nieliczne rządy tworzą jakiekolwiek plany na wypadek katastrofalnie silnych zjawisk na Słońcu związanych z gigantycznymi wyrzutami masy i energii powodującymi gwałtowne zakłócenia w polu magnetycznym Ziemi. Dwóch naukowców z Harvard University oszacowało niedawno, że potencjalne straty gospodarcze spowodowane przez zdarzenie tego typu będą rosły z czasem i za 150 lat mogą wynieść nawet 20 bln dolarów, czyli tyle, ile obecnie wynosi PKB Stanów Zjednoczonych.

Świat Nauki 2.2018 (300318) z dnia 01.02.2018; Skaner; s. 15