W tle widać moduł zawierający serce eksperymentu ADMX znajdujący się w clean roomie. Wkrótce zostanie opuszczony do widocznego z przodu otworu (na tym zdjęciu zakryty) i rozpocznie się nowy cykl badań. W tle widać moduł zawierający serce eksperymentu ADMX znajdujący się w clean roomie. Wkrótce zostanie opuszczony do widocznego z przodu otworu (na tym zdjęciu zakryty) i rozpocznie się nowy cykl badań. Zdjęcie Ian Allen

Poszukiwanie ciemności

Naukowcy podłączają czujniki do centralnego fragmentu aparatury doświadczalnej.Zdjęcie Ian Allen Naukowcy podłączają czujniki do centralnego fragmentu aparatury doświadczalnej.
W projekcie Axion Dark Matter Experiment, który wszedł właśnie w fazę najczulszych pomiarów, poszukiwane są aksjony – cząstki, które mogą być ciemną materią

Kosmos w przeważającej części zbudowany jest z czegoś, czego nie widzimy.

Taki wniosek w latach 30. zaczęli wyciągać astronomowie badający gromady galaktyk. Struktury te powinny się rozsypać, jeśli nie powstrzymuje ich przed tym jakaś „ciemna materia”. Bardziej serio ideę tę podchwycono w latach 70., kiedy to samo stwierdzili astronomowie mierzący prędkość rotacji galaktyk. Szybko okazało się, że ciemna materia nie może być zbudowana z materii zwykłej i promieniowania.

Świat Nauki 2.2018 (300318) z dnia 01.02.2018; Astrofizyka; s. 50