Mars w opozycji z 1999 r. okiem teleskopu Hubble’a. Mars w opozycji z 1999 r. okiem teleskopu Hubble’a.

Mars w opozycji

Ósmego grudnia Czerwona Planeta znajdzie się nie tylko w opozycji do Słońca, ale też za księżycową tarczą.

Nie ma chyba planety chętniej i z większą ciekawością badanej. Mars od dawna uchodził za glob, na którym mamy największe szanse na znalezienie życia. Kiedyś nawet uważano, że być może nawet życia inteligentnego. Choć pokolenia naukowców przyglądały się jego rdzawej tarczy, obserwacje nie były łatwe. Odległość między Ziemią a Czerwoną Planetą jest zwykle bardzo duża i przekracza średnio 200 mln km. Jednak raz na nieco ponad dwa lata Mars ustawia się w opozycji – dokładnie po przeciwnej stronie Ziemi niż Słońce: jego odległość od naszej planety jest rekordowo mała i możemy go oglądać całą noc, a jest przy tym wyjątkowo jasny. Tak właśnie stanie się w tym roku już 8 grudnia.

Ponieważ orbity Ziemi i Marsa nie są okręgami, lecz elipsami, wzajemna odległość obu planet nie jest taka sama w każdej marsjańskiej opozycji: w trakcie tzw.

Wiedza i Życie 12/2022 (1056) z dnia 01.12.2022; Niebo przez lornetkę; s. 74