Dwie gwiazdy neutronowe zmierzają po spirali ku wybuchowej kolizji. Najnowsze dowody potwierdzają słuszność koncepcji, że wiele ciężkich pierwiastków układu okresowego powstaje w wyniku takich zderzeń. Dwie gwiazdy neutronowe zmierzają po spirali ku wybuchowej kolizji. Najnowsze dowody potwierdzają słuszność koncepcji, że wiele ciężkich pierwiastków układu okresowego powstaje w wyniku takich zderzeń. Ilustracja Ron Miller

Nowe dowody wyjaśniają pochodzenie najcięższych pierwiastków chemicznych we Wszechświecie

Naukowcy od dawna mniej więcej wiedzieli, jak powstają te pierwiastki, ale przez wiele lat ostro się na ten temat spierali. Sytuacja uległa zmianie niedawno – gdy astronomowie pierwszy raz zaobserwowali ich syntezę w akcji.

Otaczają nas pozostałości po gwiazdach. My również zawieramy resztki tych obiektów. Około połowa obfitości pierwiastków cięższych od żelaza powstała w jednych z najbardziej gwałtownych eksplozji w kosmosie. Gdy we Wszechświecie jest jak w tyglu, a nowe gwiazdy i planety powstają ze starego gazu i pyłu, pierwiastki te w końcu trafiają na Ziemię i inne globy. Po trwającej 3,7 mld lat ewolucji na naszej planecie, życie ludzi i pozostałych gatunków stało się od nich całkowicie zależne.

Świat Nauki 3.2023 (300379) z dnia 01.03.2023; Astrofizyka; s. 52