Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Kosmos

Enceladus ma pióropusze i nie waha się nimi dzielić

Drugi co do wielkości olbrzym Układu Słonecznego rządzi układem ponad 140 mniejszych i większych księżyców i miliardami odłamków tworzących jego pierścienie.

Niedawno spojrzało na niego nowe oko ludzkości – James Webb Space Telescope. I jak zwykle zobaczyło coś, czego się nie spodziewaliśmy. Choć już od czasów sondy Cassini wiedzieliśmy, że z powierzchni jednego z księżyców, Enceladusa, unoszą się lodowo-wodne pióropusze, Webb ustalił, że ich wysokość sięga niemal 10 tys. km, a więc dwudziestokrotnie przekracza średnicę księżyca. Gdy ten obiega Saturna, wyrzucone cząsteczki wody tworzą torus otaczający całą orbitę księżyca. Woda ta zasila również jeden z pierścieni Saturna. Być może to zjawisko podtrzyma nieco dłużej wspaniały spektakl tych niezwykłych struktur? Zgodnie z najnowszym modelem ich żywotności pierścienie są młode i nietrwałe – pozostaną wokół gazowego olbrzyma przez astronomiczne mgnienie oka, czyli najwyżej kilkaset milionów lat.

Zgodnie z najnowszym modelem pierścienie są młode i nietrwałe.NASA/ESA/CSA/STScI/Leah Hustak (STScI)Zgodnie z najnowszym modelem pierścienie są młode i nietrwałe.

Wiedza i Życie 7/2023 (1063) z dnia 01.07.2023; Sygnały; s. 9