Na złożeniu 135 zdjęć wykonanych między wschodem a zachodem Słońca widać przebieg całkowitego zaćmienia Słońca oglądanego w Chile w 2019 roku. Na złożeniu 135 zdjęć wykonanych między wschodem a zachodem Słońca widać przebieg całkowitego zaćmienia Słońca oglądanego w Chile w 2019 roku. Dan Marker-Moore

Wielkie zaćmienie, czyli rewolucyjna wiedza o fizyce naszej gwiazdy

Ósmego kwietnia astronomowie skierują swoje teleskopy na koronę słoneczną w nadziei na wyjaśnienie wielu zachodzących w niej zjawisk. Pomogą im w tym dwie nowe sondy kosmiczne, które niedawno dotarły do Słońca i zbierają dane z okolic korony, a nawet z jej wnętrza.

Ósmego kwietnia 2024 roku pas Ameryki Północnej szerokości 180 km pogrąży się w ciemności. Dysk Księżyca przemknie przed Słońcem, zasłaniając jego tarczę i tworząc różową, puszystą koronę płomieni widoczną od Mazatlán w Meksyku po Nową Fundlandię w Kanadzie. Następne całkowite zaćmienie Słońca widoczne z Ameryki Północnej nastąpi 23 sierpnia 2044 roku.

Podekscytowani są nie tylko widzowie. Dla naukowców zaćmienie Słońca jest jednym z najlepszych sposobów na zbadanie korony słonecznej – pierścienia ognia, który można dostrzec, gdy Księżyc zasłania naszą jasną gwiazdę.

Świat Nauki 4.2024 (300392) z dnia 01.04.2024; Heliofizyka; s. 30